Záhada divochů: Mýtus, nebo realita?

Divoch

Význam slova divoch

Slovo "divoch" v sobě nese komplexní a mnohovrstevnatý význam, který se vyvíjel v průběhu staletí. V jeho jádru leží představa o jedinci žijícím mimo rámec civilizace, člověku spjatém s přírodou a nespoutaném normami a pravidly společnosti. Tento obraz, často romantizovaný, nachází své kořeny již v antice a prostupuje literaturou i uměním napříč dějinami. Divocha si můžeme představit jako ušlechtilého barbara, nezkaženého intrikami civilizace, ale i jako nebezpečného primitiva, neschopného racionálního myšlení.

Význam slova "divoch" však nelze redukovat pouze na jeho historický kontext. V současnosti se s ním setkáváme i v přeneseném významu, kdy označuje nevyzpytatelné, impulzivní a často i agresivní chování. Mluvíme tak například o "divochu na silnici" nebo o "divoké jízdě". V těchto případech slovo "divoch" ztrácí svůj romantický nádech a stává se synonymem pro nekontrolovatelnost a nebezpečnost.

Historické vnímání divochů

V průběhu dějin se vnímání "divocha" a "divokého člověka" značně proměňovalo a odráželo dobové představy o civilizaci, kultuře a lidské přirozenosti. V antice představovali divoši pro Řeky a Římany především "barbary", tedy národy žijící mimo jejich kulturní okruh, s odlišnými jazyky, zvyky a často i vnějším vzhledem. Tito "barbaři" byli vnímáni jako necivilizovaní, primitivní a násilní, avšak zároveň i jako silní a odolní. Středověk s nástupem křesťanství přinesl nový rozměr vnímání "divocha". Divokost se stala symbolem pohanského, nepokřtěného světa a zároveň i ztělesněním hříchu a pokušení. Divocí lidé, často zobrazovaní jako chlupatí a zvířecí, se objevovali v legendách a bestiářích, kde symbolizovali nebezpečí číhající mimo hranice křesťanského světa. S nástupem renesance a humanismu dochází k postupnému obratu. Objevné cesty a kontakt s novými kulturami vedou k přehodnocování tradičních představ o "divošství". Někteří myslitelé začínají vnímat "divocha" jako symbol čistoty a nezkaženosti, jako člověka žijícího v harmonii s přírodou. Tento romantizující pohled na "divocha" se pak plně rozvíjí v osvícenství a romantismu, kde se stává symbolem svobody a přirozenosti v kontrastu s úpadkovou civilizací.

Divoký člověk není ten, kdo žije v lese, ale ten, kdo se neumí ovládat.

Zdeněk Štěpánek

Divocí lidé v mytologii

V lidových představách a mýtech z celého světa se setkáváme s postavou divocha, bytosti žijící na okraji lidské společnosti, v hlubokých lesích, horách či jeskyních. Divocí lidé, někdy nazývaní také divocí muži či lesní lidé, ztělesňují sílu a nepředvídatelnost přírody. Často jsou zobrazováni jako chlupatí, s dlouhými vousy a neupravenými vlasy, odění pouze v kůži zvířat. Jejich vzhled budí respekt a strach, zároveň ale i fascinaci. V některých kulturách jsou považováni za zlé démony, v jiných za ochránce lesa a zvířat.

V českém prostředí je známá postava Krakonoše, vládce Krkonoš, který v sobě spojuje rysy divokého muže i ochránce hor. Podobné bytosti najdeme i v jiných mytologiích - například řecký Pan, bůh lesů a pastvin, je zobrazován s kozlíma nohama a rohy, podobně jako satyrové, bájní obyvatelé lesů. Divocí lidé tak představují důležitý prvek lidské fantazie, který odráží náš vztah k přírodě a k neznámému.

Divocí lidé v literatuře

Od nepaměti lidstvo fascinuje představa bytostí žijících mimo hranice civilizace, bytostí nespoutaných normami a konvencemi společnosti. Tyto bytosti, označované jako „divoši“ či „divocí lidé“, se staly nedílnou součástí mytologií, legend a pohádek napříč kulturami. V evropském kontextu se s nimi setkáváme již ve starověkých bájích o satyrech a faunech, stvořeních spojujících lidské a zvířecí rysy. Středověk pak do panteonu „divných lidí“ přidal postavy jako zelený muž, symbol propojení s přírodou, či lesní panny a duchy vod, často spojované s nebezpečím a svůdností. S příchodem novověku a zámořských objevů se představa „divocha“ obohatila o setkání s domorodými kulturami Afriky, Asie a Ameriky. Evropané, ovlivnění dobovými předsudky, vnímali tyto kultury často jako primitivní a barbarské, a promítali do nich své představy o divokosti a nezkrocenosti. Tento obraz „divocha“ se stal mocným nástrojem v rukou kolonizátorů, kteří jej využívali k ospravedlnění nadvlády a vykořisťování. Zároveň však v evropském myšlení začal klíčit i opačný pohled, idealizující „divocha“ jako symbol čistoty, nezkaženosti a harmonie s přírodou. Tento romantizující pohled se odráží v dílech autorů jako Jean-Jacques Rousseau či Henry David Thoreau.

Divocí lidé ve filmu

Od pradávné historie lidstvo fascinuje představa divokých lidí žijících mimo hranice civilizace. Tato fascinace se odráží i ve filmu, kde se postavy divochů a divokých lidí objevují v nejrůznějších podobách. Divoký člověk ve filmu často ztělesňuje strach z neznámého, z pudovosti a iracionality, která je vnímána jako protiklad k rozumu a řádu civilizované společnosti. Někdy je zobrazován jako brutální a nebezpečný primitiv, jindy naopak jako ušlechtilý divoch žijící v harmonii s přírodou. Příkladem filmového zpracování tématu divokých lidí je například klasický film "King Kong" z roku 1933, kde je obří gorila symbolem nezkrotné síly přírody. Naopak film "Divočina" z roku 2014 s Reese Witherspoon v hlavní roli ukazuje divočinu jako cestu k sebepoznání a vnitřnímu klidu. Postavy divokých lidí ve filmu tak slouží k různorodému zkoumání vztahu mezi civilizací a přírodou, kulturou a instinktem, rozumem a emocí.

Psychologický koncept divocha

Koncept "divocha" a "divokého člověka" se v historii myšlení objevuje opakovaně a slouží k definování "civilizovaného" člověka v kontrastu s někým, kdo stojí mimo společnost a její normy. Tento koncept je často zatížen stereotypy a předsudky, které slouží k ospravedlnění kolonialismu, rasismu a jiných forem útlaku. Divoch je obvykle zobrazován jako primitivní, necivilizovaný, iracionální a nebezpečný, zatímco civilizovaný člověk je vnímán jako racionální, kultivovaný a morálně nadřazený. V literatuře a umění se s motivem "divocha" setkáváme například v díle Daniela Defoa "Robinson Crusoe" nebo v románu Edgara Allana Poea "Pád do Maelströmu". Důležité je si uvědomit, že koncept "divocha" je kulturně podmíněný a proměnlivý. Co bylo vnímáno jako "divoké" v jednom období a kultuře, nemusí být vnímáno stejně v jiném kontextu. V dnešní době je proto důležité přistupovat k tomuto konceptu s kritickým odstupem a vnímat ho spíše jako historický artefakt než jako relevantní kategorii pro popis lidské rozmanitosti.

Porovnání Divokého člověka a Moderního člověka
Vlastnost Divoch Moderní člověk
Vztah k přírodě Žije v souladu s přírodou Často odcizený od přírody
Používání technologií Minimální, primitivní nástroje Silně závislý na technologiích
Sociální struktura Žije v malých skupinách Komplexní společnost

Současné vnímání divošství

V dnešní době se na divošství a koncept "divocha" díváme s mnohem větší dávkou kritičnosti a reflexe než v minulosti. Pojem "divoch" byl často používán kolonizátory a antropology k popisu a kategorizaci domorodých obyvatel, čímž se vytvářela představa o jejich primitivnosti a méněcennosti oproti "civilizovanému" západnímu světu. Tento pohled byl silně ovlivněn dobovými předsudky a sloužil k ospravedlňování kolonizace a útlaku. Dnes chápeme, že každá kultura má svou vlastní hodnotu a komplexnost a že pojem "divoch" je zavádějící a stereotypní. Zároveň se ale v moderní společnosti objevuje i určitá nostalgie po divokosti, po spojení s přírodou a osvobození se od omezení moderního života. Tato touha se projevuje například v zájmu o survivalismus, šamanismus nebo v popularitě fantasy literatury a filmů. Je však důležité si uvědomit, že romantizovaný obraz "ušlechtilého divocha" neodpovídá realitě a že respekt k přírodě a jiným kulturám by měl jít ruku v ruce s kritickým myšlením a respektem k faktům.

Publikováno: 15. 01. 2025

Kategorie: lifestyle